Dag 8: Phnom Penh tour

4 mei 2024 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag gingen de wekkertjes weer vroeg af; 6:30 uur. Er staan vandaag verschillende activiteiten op de planning en bij het naar buiten lopen kunnen we voor het eerst zeggen; ‘het is niet warm’. Het heeft vannacht geregend en dat zorgt voor een aangename temperatuur om de dag te starten.

Om 8:10 uur zijn we bij Royal Palace aangekomen. We zien dat er een vlag hangt en dat betekent dat de koning thuis is! Interessant, zouden we ook een glimp van de koningin opvangen? Hmm nee helaas, onze gids vertelt dat de koning op mannen valt. We merken aan de gids dat hij niet zo gemakkelijk vertelt als normaal. Hij kijkt constant rond of mensen hem horen en of er camera’s zijn. Blijkbaar staat hij anders tegenover de koninklijke familie dan anderen en dat kan hier strafbaar zijn vertelt hij ons.

Daarna vervolgen we onze weg naar het nationale museum. Hier staan heel veel beelden van allerlei goden en boeddha’s. Die hebben allemaal hun eigen relatie met Cambodja en de geschiedenis ervan. Leuk, maar er ontstaat weinig binding omdat er geen verhalen bij verteld worden.

Na een stukje geschiedenis vervolgen we onze weg naar een ‘Silk Farm’. Hiervoor moeten we met een ferry naar een los eiland dicht bij Phnom Penh. Een hele enthousiaste mevrouw begeleidt ons bij deze tour. Vanaf de worm tot aan de zijden sjaal wordt ons laten zien hoe alles in zijn werk gaat. Mama scoort nog een mooie zijden, handgemaakte sjaal en kan niet wachten tot ze hem om kan doen in Nederland 😉 Ohja, ze schoof de sjaal ons meteen in de schoenen als ‘moederdagcadeau’. Ik ben benieuwd bij hoeveel souvenirs dat nog als reden gegeven wordt 🤪.

Na een grote zoektocht naar een pinautomaat vervolgen we onze zoektocht naar een nieuw koffer. Eén van de koffers valt bijna uit elkaar en kan zo echt niet mee terug. Dus hup, nieuw koffer uitgezocht en door naar de lunch bij ‘Romduol Khmer’. Na een heerlijke lunch nemen we weer een verfrissende duik in het zwembad. De temperatuur is nog steeds een stuk lager dan eerdere dagen, dus daar genieten we volop van!

Vanavond staat er een fietstocht op de planning. We hebben onze haren strak naar achteren, ingesmeerd en sneakertjes aan. Klaar om als echte Hollanders de fiets op de gaan!!

En toen… hoefden niet zelf te fietsen. Nee, we mochten in een soort rolstoelfiets en de mannen fietsten ons rond. Heel decadent, heel ongemakkelijk maar wel weer een mega ervaring! We hebben wat highlights van Phnom Penh gezien, maar ons vooral verbaasd hoe we tussen het drukke verkeer door zijn gekomen… 😱

We hebben samen met onze gids de dag afgesloten bij een lekker restaurant ‘Riverside Crown’. Morgen een dag met een heftige tour voor de boeg; de killingfields & het S21 museum.

Tot morgen allemaal!

Eten bij Riverside CrownWat PhnomTour Phnom PenhCyclo tour Phnom PenhCyclo tourSilk farmSilk farm tourRoyal palace

1. Brigitta:
    4 mei 2024
    Dat is nou eens een goede fietstocht die bij jou past Danielle. Heb je er ook een besteld voor in Nederland. hahaha
  2. Sabrina:
    Wat een leuke dag!!!!
  3. Udo en Natasja:
    4 mei 2024
    Erg leuk. Heel veel suc6 morgen bij de Killing Fields en neem zakdoeken mee. Je zult het niet droog houden en dat is niet van de zweet.😘😘😘. Denken aan jullie
  4. Marga van Brakel:
    5 mei 2024
    Wat ‘n indrukwekkende reis maken jullie deze reis blijft heel lang in jullie geheugen
    Geniet er nog maar van 😘😘😘😘😘
  5. Astrid:
    5 mei 2024
    Ben benieuwd naar de sjaak. Weer een leuke dag geweest. Sterkte morgen.
  6. Astrid:
    5 mei 2024
    De sjaal bedoel ik natuurlijk.

Jouw reactie