Dag 7: reisdag Battambang naar Phnom Penh

3 mei 2024 - Phnom Penh, Cambodja

Om 7:00 uur ging onze wekker vandaag, det is oppe tieeëd zouden we in Weert zeggen😂. We pakken onze koffers in en zitten om half 8 aan het ontbijt. Nadat we heerlijk ontbeten hebben stappen we om half 9 in de auto om naar phnom phen te gaan. Het is een rit van 6 uur dus besluiten we vooraf nog naar een supermarkt te gaan om wat snacks te halen voor onderweg.

Onderweg zie je veel scooters en fietsers en maar weinig auto’s. De reisgids vertelde ons eerder deze reis dat ze hier vanaf 16 jaar al scooter mogen rijden zonder hiervoor lessen gehad te hebben. Dat verklaart denk ik ook mede waarom er veel scooters rijden en weinig auto’s. Ze zitten hier vaak met 3 of 4 personen op de scooter🙈. Auto rijden mag hier vanaf 18 jaar en hiervoor moeten wel lessen genomen worden.

De reisgids vertelt ons gedurende de rit over de zorg hier. Als er hier een ongeluk gebeurt loopt iedereen weg, de reden is dat het slachtoffer je aanklaagt als dader. Als je slachtoffer bent van een ongeval moet je zorgen voor getuigen ander betaal je alles.
Inwoners die minder geld hebben en medicatie via het infuus nodig hebben, gaan naar huis met infuus. De reisgids vertelt dat je dan inwoners met de scooter en hun medicatie via het infuus ziet langskomen eentje houdt het infuus vast en de andere rijdt. Dit is goedkoper dan in het ziekenhuis of kliniek blijven. Je betaalt 20 dollar per nacht in een ziekenhuis. Er is een verschil qua kosten tussen een privékliniek en een regulier ziekenhuis dit is namelijk 50%.

Na een rit van +/- 4,5 uur komen we aan in Phnom Penh. Phnom Penh was gedurende Khmer periode een ghost-city. Alle inwoners gingen naar de jungle en alle gebouwen werden vernield. Alleen 1 ziekenhuis bleef staan voor de Khmer soldaten, ambasade en de hoogste rangen Khmer.

We lunchen bij het hotel ‘banana tree’ en gaan daarna naar het hotel. Het hotel ziet er super mooi uit!

De rest van de middag zitten we lekker aan het zwembad. Het is fijn dat het zwembad wat meer verkoelend is bij deze temperaturen. We drinken een lekkere cocktail aan het zwembad en we sluiten de dag af met een heerlijk diner bij het hotel. Met als toetje een truffel chocolate cake😍.

En zoals ze in cambodja zeggen: ‘lee hi’. Het betekent tot ziens.

Afkoelen in het zwembadToetje!Cocktailtje erbijDiner in het hotelZwembad uitzicht

1. Elly:
    Ziet er fantastisch uit
  2. Astrid:
    3 mei 2024
    Prachtig hotel en dubbel genieten van het zwembad.
  3. Opa en oma Ruijters:
    3 mei 2024
    Heerlijk na zo’n rit.. even verkoeling..
    lekker van genieten..
  4. Gabriëlle:
    3 mei 2024
    Leuke verhalen en super om zo jullie vakantie op afstand te kunnen volgen!
  5. Nicole:
    3 mei 2024
    Wat hebben jullie al veel gezien, gedaan en beleeft samen! Zo leuk om jullie incl verhalen&feitjes te volgen...😍
  6. Dennis:
    Ziet er goed uit. Is Danique niet ziek van de cocktail 😂
  7. Marianne:
    Prachtig 🤩 en heerlijk voor jullie een koele duik in de “pool” 🏊‍♀️
  8. Maria Ramaekers-Janssen:
    3 mei 2024
    Gelukkig ook regelmatig lekker t zwembad in. En mooi hotel top
  9. Danique Tobben:
    4 mei 2024
    @Dennis, nee gelukkig niet haha😂

Jouw reactie