Dag 9: Tuel Sleng museum & Choeung Ek

5 mei 2024 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag staat een bezoek aan S21 museum (genocide museum) en de Killing Fields gepland. Je weet dat het bij Cambodja hoort, maar toch geeft het op voorhand een vreemd onderbuikgevoel. Tijdens de rit geeft onze gids aan dat vandaag veel puzzelstukjes van de afgelopen dagen op hun plek vallen.

Om de gruwelijkheden van de geschiedenis te ervaren en te voelen moet je beiden locaties bezocht hebben, ik zal proberen in mijn eigen woorden en met enkele feiten dit gevoel weer te geven.

S21 museum:

Dit staat voor Security nr.21, een schoolcomplex dat door de Rode Khmer werd omgebouwd tot een gevangenis. De gebouwen werden ingedeeld in 2 groepen:

Gebouw A: alle intellectuelen (dokters, leraren, ambtenaren en andere hooggeplaatste) zij verbleven 1 week in het gebouw (schoollokaal met een bed, een patronen-kistje voor hun ontlasting, stoel en tafel). Men werd dagelijks gemarteld in de centrale martelkamer op het terrein en na week ging men naar het “trainingskamp”. Veel van hen wisten niet waarom ze hier waren.

Gebouw B t/m D: hier verbleven alle gezinnen (stedelingen) die geen boer waren. Dit werd gecontroleerd aan hun handen (als de binnenzijde zacht was dan had men geen handarbeid verricht dus was men intellectueel. Licht getint betekende dat je altijd binnen had gewerkt dus een kantoorbaan had) ook brildragende werden als intellectueel gezien.

Alle gevangenen kregen dagelijks vragen zoals: wie ken ken je van de CIA/KGB? Van welk Team CIA/KGB ben je lid? Echter wisten de meesten niet waar dit over ging en wat men bedoelde en antwoordde niet of ontkennend. Vervolgens werd men vanwege ongehoorzaamheid gemarteld.

De foto’s vertellen op welke gruwelijke omstandigheden deze gevangenen verbleven en dagelijks gemarteld werden.

Enkele feiten:

- Naar schatting 14.000-20.000 mensen verbleven in S21

- Kinderen onder 3 jaar werden gescheiden van hun ouders en broers/zussen en geïndoctrineerd dat hun ouders en familie niet bestonden. Vervolgens werden ze kindsoldaat gemaakt en lid van het leger. Zij kregen o.a. de taak handen en huidskleur te controleren en moesten in aantal gevallen zelfs hun eigen broer en zus martelen.

- Angkar (uitspraak: Ank ha) dit is de ideologie die Rode Khmer pretendeerde. Alles moest omwille van Angkar, niemand wist echter wat of wie Angkar was.

- Als je naar het “trainingscentrum” mocht werd je opgeleid voor de Rode Khmer, feitelijk werd je gedeporteerd naar de Killing Fields.

- 7 gevangenen hebben deze gevangenis overleefd omdat ze technisch arbeiders waren die zaken als typemachines en naaimachines konden repareren.

- Als men hun patronen-kistje met ontlasting omstootte moest men dit zelf opruimen( lees oplikken/eten)

- Men kreeg zo weinig te eten dat men bijvoorbeeld een kakkerlak op de wand van de cel op at. Als dit gezien werd door de bewaarder werd men met stokslagen gemarteld. Met de woorden “je hebt gestolen, deze kakkerlak is niet van jou maar van Angkar”.

Dit is slechts een beperkte vertaling van de gruwelijkheden die hier tussen 1975-1979 hebben plaatsgevonden onder leiding Pol Pot.

Choeung Ek ( Killing Fields):

Letterlijk “ velden des doods” hier zijn naar schatting 20.000 mensen omgebracht en in massagraven gegooid.

Mensen werden vanuit S21 in vrachtwagens gedeporteerd en werden vastgeketend in een centrale schuur. In groepjes van 5 personen werden ze geëxecuteerd (door met een bamboestok of de achterkant van een geweer het hoofd in te slaan). Op het middenterrein stond een grote speaker die propagandamuziek verspreidde om het schreeuwen van de mensen die vermoord werden te overstemmen.

Executies werden vaak uitgevoerd door kindsoldaten, deze werden vervolgens door een nieuwe groep kindsoldaten vermoord om uitlekken te voorkomen.

Feiten:

- Op dit moment is er nog een Rode Khmer gerelateerde minister, dit is de reden dat alle (geschreven) info over de gevangenissen en Fields vooraf gefilterd is en dat het grootste Killing Field (38.000) niet door toeristen bezocht kan worden.

- Van alle geëxecuteerde zijn het grootste deel mannelijk, veel vrouwen zijn na de oorlog  (uit)gehuwelijkt  met chinezen om zo de Cambodjaanse bloedlijn te doorbreken met Chinees Communistisch bloed.

- De graven werden volgegooid met gif om overlevende in het graf alsnog te doden en geur van ontbinding tegen te gaan. Overlevenden die de massagraven later openden overleden aan het effect van het gif.

Het is duidelijk dat Cambodja door de jaren heen door de verschillende koningen en regeringsleiders (deels)verkocht en verscheurd is (Vietnam en Laos waren ooit een onderdeel van Cambodja) en dat de huidige regering (Cambodjaanse Volks Partij) nog steeds gerelateerd is aan het verschrikkelijke verleden en de mogelijke toekomst. Ook Amerika, Rusland, Europa en China hebben hierin hun aandeel gehad…….

Uiteindelijk draait alles om macht en leren we blijkbaar nooit van het verleden.

Danique stond vanmorgen helaas niet helemaal fit op (maagklachten) ze heeft het eerste deel meegedaan maar is het laatste deel terug naar het hotel gegaan. Hopelijk voelt ze zich morgen wat beter, ze wordt in ieder geval door iedereen verwend😉

Tot zover, morgen vertrekken voor een paar dagen relaxen op het eiland Koh Rong.

Killing fieldsGebouw BGebouw CS21S21Killing fields

1. Opa en oma Ruijters:
    5 mei 2024
    Pff… wat een verhaal zeg.. kan mij voorstellen dat je daar diep van onder de indruk ben..
    beterschap voor Danique en een goede rit naar Koh Rong.. even bijkomen van alles.. 💋 van ons..
  2. Opa en oma Ruijters:
    5 mei 2024
    tragisch... en dan te bedenken dat we gisteren doden herdenking hier in Nederland hadden
  3. Pap en Mam Tobben:
    5 mei 2024
    Hier wordt je stil van en kijkt en vergelijkt met je eigen leef gemeenschap
    Welke invloed kunnen we creeeren om hier verbetering in te brengen maar ook welke ruimte en vrijheid wij hebben
    En toch zijn er velen ontevreden.
    Opa
  4. Suzan & José:
    5 mei 2024
    Tjee zeg, ik wordt er stil van. Dit is een stukje geschiedenis waarvan je wilt dat het niet bestond! Indrukwekkend en volgbaar door het gedetailleerde verhaal.
    Een dikke knuffel voor Niekestiek van ons, hopelijk voelt ze zich snel beter. Geniet van jullie aankomende relaxdagen, even afschakelen van alle indrukken.
  5. Astrid:
    6 mei 2024
    Wat een indrukwekkende ervaring en dat op onze bevrijdingsdag. Zouden de Cambodjanen ooit een bevrijdingsdag mogen vieren? Beterschap voor Danique en goede reis naar Koh Rong, lekker relaxen. Dikke 💋
  6. Maria Ramaekers-Janssen:
    7 mei 2024
    Nou ik loop achter met lezen hop.is Danique weer beter. Maar wat ik hier lees is verschrikkelijk. Wat leven wij hier dan geweldig maar of dat iedereen beseft!!!

Jouw reactie