Dag 6: Battambang city tour

2 mei 2024 - Battambang, Cambodja

Vandaag zijn we op tijd opgestaan in ons Hotel Mollopor Village. Heerlijk ontbeten om daarna op pad te gaan.

We beginnen op de locale markt waar de bevolking hun verse eten koopt. De markt is alleen in de ochtend geopend. De verkoop start al om 5 u in de ochtend. We lopen langs kraampjes waar de nog bewegende vissen worden schoongemaakt. Niet perse lekker zo vroeg op de morgen. Daarbij wordt alles van de vis gebruikt om te eten, niks wordt weggegooid. “ Je wil het niet zien en je wil het al zeker niet eten”.

We vervolgen de tour waar sticky Rice wordt gemaakt. Rijst met zwarte bonen gerookt in Bamboe. Erg veel werk en levert de verkoper niet veel op. Leon is proefpersoon om de bamboe schoon te maken…gelukkig kan hij goed met messen omgaan. Alle vingers zitten er nog aan. We betreden meteen nog even een bamboe bruggetje over het water…. We zijn er nu toch.

De volgende stop is bij Cambodian cheese….. nu worden de reuk organen op de proef gesteld…. Het is niet te doen. Gelukkig weinig bedrijvigheid op dat moment en hoeven er dus ook niet lang te blijven (wij blij 🤢).

De Rice wine wordt even verderop gemaakt door een familie. Rijst wijn met fruit voor vrouwen om te drinken na de geboorte van hun kind om het herstel van het lichaam te bevorderen. Overigens gewoon te koop, geen recept voor nodig. De rijst wijn met slang erin, je drinkt alleen de wijn, niet de slang (je verzint het toch niet). Deze wordt door de mannen gedronken. Het geeft ze energie na het harde werken (om kinderen te kunnen maken😉). We hebben ze beide geproefd … maar dat was ook voldoende. Wel kopen we nog een potje zalf, huis-tuin-keuken middel tegen alles.

We vervolgen de tour naar een familie die Rice paper maakt. Dit wordt gebruikt om o.a. spring rolls van te maken. Het hele proces wordt door 2 personen gemaakt. Het blijft indrukwekkend hoe onder die omstandigheden gewerkt wordt. We mogen zelfs de Rice papers helpen uit te rollen.

De laatste stop is bij de eigen familie van onze gids. Hij woont in Battambang samen met zijn vrouw, 1 zoon en 2 dochters (tweeling). Hij heeft een mooi huis en we worden ontvangen met verse mango uit eigen tuin en nemen plaats in zijn tuin. Het is fijn te zien dat hij er gelukkig goed bij zit. Als hij vrij is geeft hij zijn eigen kinderen les in o.a. Engels. Er hangt een white board in de tuin met stoelen en bureautjes. Hij heeft zelf een tuktuk en brengt ons daarmee terug naar het hotel.

De middag gebruiken we om te relaxen, zwemmen, lunchen, slapen. Deze temperaturen breken je wel op. Nog steeds 47 graden gevoels temperatuur.

Om 15.30 uur worden we opgehaald om de killing cave te bezoeken.

De Killing Cave was vroeger een executieplaats bovenop de Phnom Sampeau berg. De Rode Khmer dreef slachtoffers eerst naar de top van de berg waar ze mishandeld of vermoord werden en vervolgens in deze grote grot werden gegooid. Tot de jaren 90 streden de rode Khmer en de regering van Cambodja om dit gebied.

Hier zijn duizenden mensen omgebracht door de Khmer. Waaronder kinderen tot 1 jaar. Zij werden met het hoofd tegen de grot geslagen en in de diepe grot gegooid. Gruwelijk om te horen….

De overblijfselen zijn veelal verbrand of begraven op een aantal na die nog zichtbaar zijn op deze plek.

We bezoeken de top van deze berg om een mooi uitzicht te zien en de monestery (klooster) te bezoeken. Tevens een vriendelijk ontvangst door de apen 🐒

De tijd dringt want om 17 uur vliegen de vleermuizen uit de grot, de bat cave. We haasten ons met de pick up truck van de berg af. Het spektakel kunnen we aanschouwen met een fris blikje cola en nog 10-tallen Europeanen.

Cambodjanen geloven dat het beeld van de "uitgebarsten" kudde vleermuizen de ziel is van de slachtoffers van genocide die zichzelf uit de gevangenissen proberen te bevrijden. Volgens internet 🛜

Na alle indrukken komen we terug in het hotel. Heerlijk de airco in. Zelfs de Cambodjanen vinden het toch echt te warm. We hoeven ons dus niet schuldig te voelen. We maken ons op voor het avondeten en gaan de koffers inpakken. Morgen een reisdag naar Phnom Penn.

Tot morgen weer!

Killing caveDe geur….Wankel bruggetjeApenRice wine with snakeRice paperKilling caveSticky RiceTijd voor ons avondeten!

1. Pap en Mam Tobben:
    2 mei 2024
    Mooi verhaal en prachtige foto’s
  2. Petra:
    2 mei 2024
    Leuke verhalen … en ook mooie foto’s! Weer een hele ervaring … geniet nog saampies van al het moois dit land te bieden heeft!! ENJOYYYY
  3. Sabrina:
    2 mei 2024
    Wat een verhalen iedere dag weer!!!!
    Leuk om te lezen, niet dat ik overal jaloers op ben 😉
  4. Robin:
    2 mei 2024
    Heerlijk om te lezen dit!
  5. Udo en Natasja:
    2 mei 2024
    Wat een mooie verhalen weer. Fantastisch om te lezen. Er komen weer vele herinneringen terug. En ook het filmpje van de vleermuizen is prachtig om te zien. Poeh die hitte zal soms niet makkelijk zijn dus....veel douchen 🤣
    Hier is zoveel regen dat de vissen al aan de meespelen liggen te knabbelen 🤣
    Geniet samen 😃
  6. Iris:
    3 mei 2024
    Een mooie reisdag zo te lezen. Wat een hitte jongens, lekker af en toe die airco in. Stuur maar wat hitte deze kant op. Heel veel plezier weer vandaag. Ik ben weer benieuwd naar het volgende verhaal.
  7. Verabaets:
    3 mei 2024
    mooie verhalen met prachtige plaatjes!
    indrukwekkend de Killing Cave!!
    gr. Vera
  8. Rob Gijsen:
    3 mei 2024
    Wat een avonturen!! Mooi om jullie te volgen.
    Veel plezier nog.
  9. Astrid:
    3 mei 2024
    Heel veel indrukken voor jullie en heel goed omschreven. Pfff 45gr. uitputtingsslag.

Jouw reactie