Dag 5: reisdag Siem Reap naar Battambang

1 mei 2024 - Battambang, Cambodja

Vandaag reizen we door naar Battambang.
Onderweg vallen ons de steeds terugkerende billboards op met dezelfde 3 personen (ik heb ze al omgedoopt tot de drie musketiers). Het zijn de premier, vice premier en 1e minister van het land, de vice premier is de zoon van de premier. (hiermee is de toekomst gewaarborgd😉). Zij zijn leden van de Cambodjaanse “Volks” partij en al jaren aan de macht. Doel: houd je eigen volk arm, dom en zorg dat ze honger hebben.
Feitjes:
    ⁃    het onderwijs is “gratis”. Je krijgt geen boeken en alleen basisinfo in de les. Als je wilt slagen moet je bijles nemen bij de leraar (na school) dan slaag je gegarandeerd. (zonder bijles slaag je niet)
    ⁃    23-25 % van de kinderen stopt met de basisschool.
    ⁃    Bijles kost je gemiddeld 350 dollar per kind per half jaar.
    ⁃    Staatsgeld wordt vooral uitgegeven aan bodyguards van de premier. Faciliteiten voor het volk zoals autowegen worden betaald door Europa, Amerika, Japan en vooral China
    ⁃    Grote bedrijven zoals leveranciers voor brandstof, medicijnen en brouwerij zijn in handen van directe familie van de premier.
    ⁃    Van de 3000 afgestudeerde op de universiteit werkt 85% niet in zijn vakgebied maar wordt taxichauffeur, TUKTUK-driver of verhuist naar Thailand om daar als boer te gaan werken. In Cambodja is geen werk voor hoger opgeleiden.
Tot zover mijn educatieve bijdrage.

Voor de duidelijkheid Cambodjanen zijn lieve en dankbare mensen, ze verdienen wat mij betreft meer.

We komen om 12.30 u aan in ons hotel en na een paar uur relaxen vertrekken we om 16.00 u naar het ancient House. Een van de weinige traditionele Cambodjaanse huizen uit 1907. Nadat we onze schoenen uit hebben gedaan worden we rondgeleid door een 90-jarige Cambodjaan in het huis op palen.

Het huis is een open ruimte met een apart slaapvertrek voor de dames en voor de heren.Bij gezinsuitbreiding werd er een stuk aangebouwd aan het huis zodat de zoon/dochter de eerste 2 jaar in kon wonen.

Onze gids -die in Battanbang woont- laat ons nog een  Suspension Bridge zien, dit is de laatste van de 4 voetgangers- en (brom) fietsbruggen over de rivier.

En tenslotte maken we een vermakelijke rit met de Bamboe-trein. Deze spoorlijn stamt uit de jaren 1900 is totaal 300 km lang. Omdat het traject te lang was en er maar 1 trein per dag reed werden delen van het spoor door de plaatselijke inwoners als transportmiddel van rijst gebruikt tussen het platteland en Battambang. Tegenwoordig wordt de bamboetrein gebruikt voor de toeristen en als ambulance naar Battambang. Echt een superleuke ervaring en als kadootje mochten de meisjes Cambodjaantjes knuffelen en kregen we een gratis zonsondergang op de terugweg.

Kortom een dag vol mooie herinneringen.

Tijd voor lunchBillboardsAncient houseSuspension bridgeCambodjaanse knuffels❤️

Suspension bridge

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Suzan & José:
    1 mei 2024
    Ha Tobberds,
    Wat leuk om de meiden met de locale kids te zien en tjuu wat een hitte, ik krijg het er al warm van als ik het lees en dan ben ik nog niet eens in de overgang ;-)
    Ontzettend leuk ook om de weetjes te lezen!
    Zo komen we ook meer te weten over het land. De uitstroom van de basisschool, evenals die van de uni niet in eigen vakgebied is toch wel schokkend en wat hebben we het dan toch goed in NL als we dit zo lezen.
    Ik zie overigens dat Daniëlle een verloren item uit de carnavalskist heeft meegenomen 8-)
    Hip vrouwke zo.
    Heel veel plezier nog en zorg goed voor jullie lichaam en geest in de omstandigheden daar
  2. René Römkens:
    2 mei 2024
    Hé Fam Tobben, jullie zijn llangs ons heen gevlogen , wij zitten nog in Nepal.
    Een prachtige vakantie gewenst!!
    Gr René
  3. Leon Tobben:
    2 mei 2024
    Hé René, klopt jullie nog veel plezier en succes naar Basecamp Mount Everest!

Gr Léon

Jouw reactie