Dag 4: Siem Reap - cultuursnuiven

30 april 2024 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag onze laatste dag in Siem Reap, morgen reizen we door naar Battambang. Vanmorgen konden we uitslapen tot 7:30 uur! Het begint bijna op vakantie te lijken zo 🤪

Na ons Europese ontbijt, vertrokken we om 9:00 uur naar Artisans Angkor. Dit is een werkplaats waar beeldjes, schilderijen en zilveren werkjes worden gemaakt. Zij bieden een gratis training aan jongeren uit heel Cambodja. Na die training zijn ze verzekerd van een eerlijk salaris, krijgen ze vrije toegang tot zorg en kunnen ze in hun eigen woonplaats workshops gaan verzorgen. Inmiddels zijn er al 1100 werknemers waarvan er 800 ook daadwerkelijk ‘Artisans’ zijn geworden.

Het is indrukwekkend om te zien hoeveel mensen er werken aan de verschillende beelden en hoeveel concentratie er voor nodig is. Je moet je er ook even bij bedenken dat deze mensen in warme werkplaatsen zitten op ongemakkelijke krukjes… Dat zou in Nederland niet eens denkbaar zijn!

We nemen ook een kijkje bij de ‘Silk Farm’. Hier zijn vrouwen bezig om zijden sjaals met moeilijke patronen te weven. De coördinatie die deze mensen hebben is immens. Met je handen, voeten werken en ook nog bijhouden hoevaak je al de draad er doorheen gegooid hebt. Knap!

Men maakt er ook schilderijen met afbeeldingen die symbool staan voor Cambodja. Een van deze symbolen zijn de handen die ‘Apsara’ genoemd worden. Dit staat voor rijkdom en zagen we eerder in Angkor Wat. Nu weten we ook de betekenis 😃

Voor de lunch rijden we weer naar een typische Cambodjaans restaurant ‘Khmer Durm restaurant’. We merken dat we allemaal nog erg veel moeite hebben met de onderdanigheid die mensen laten zien. We zijn gewend dat we het allemaal zelf moeten doen, maar hier leggen ze zelfs je servet voor je op schoot. Wij denken alleen maar ‘we kunnen dat zelf wel’, maar moeten ook accepteren dat dit nou eenmaal de cultuur is waar we een kijkje nemen.

Vanmiddag hebben we heerlijk even in het zwembad gehangen. (Lees in water gehangen dat warmer is dan de gemiddelde temperatuur van een douche 😉)

Maar even relaxen doet ons ook goed merken we.

Vanavond stond de laatste activiteit op het programma: ‘Phare Circus’. Wat was dit een fantastische ervaring zeg!! Een combinatie van dans, muziek, acrobatiek en kunst. Cambodjanen uit arme gezinnen zijn opgeleid tot professionele artiesten en treden iedere avond, met een andere performance, op. Ze hebben zelfs het Guiness Book of Records behaald met een duurtijd van 24 uur, 10 minuten en 3 seconden.

Kortom, een mooie dag vol Cambodjaanse cultuur! Op naar morgen, Battambang Here we come!

Onze acrobaatPhare circus artiestenPhare CircusPhare circusLunchZijden sjaals wevenHandgemaakte olifiant - soap stoneArtisans Angkor

1. Brigitta:
    30 april 2024
    Hey Manon, eindelijk een olifanten beeld voor in je eigen huis. hahaha. Eten ziet er erg goed uit. Even chillen aan het zwembad hoort er ook bij op vakantie.
  2. Opa en oma Ruijters:
    30 april 2024
    Cultuur snuivers… beetje te doen in de hitte… veel water drinken denk ik.. goede reis morgen..💋💋
  3. Pap en Mam Tobben:
    30 april 2024
    Wat een leuk verslag,wij kunnen zo mooi meegenieten (zonder hitte😂)
    Morgen een goede reis en op naar de volgende ervaring 🍀🍀
  4. Opa en oma Ruijters:
    1 mei 2024
    wat een leuke verhalen. Ik lees ze met veel plezier.
    Even een vraagje, hebben jullie nog ergens iets van de rode kmer meegekregen?
    Ik lees het wel, veel plezier en geniet ze.
    Opa Boeffie (haha)
  5. Udo en Natasja:
    Hey Hallo samen,
    wat is het heerlijk om deze verhalen te lezen, en ook te zien wat jullie al gezien hebben in korte tijd erg leuk. Jullie moeten idd veel water drinken en schaduwplekken opzoeken want jullie zijn al de nodige kilo's kwijt zo te zien.
    Maar dat wordt lastig bij 42 graden.
    De rivieren zijn idd bijna uitgedroogd en staat het water erg laag zo te zien op de foto.
    Blij dat Leon (op de eerste foto) wel het evenwicht kan houden :-). en blij dat deze vast gemortelt zijn anders was hij na de 35ste poging nog steeds eraf gedonderd (ik ook). Wanneer zijn jullie in Phnom Penh
    Heel veel plezier nog en de groetjes van ons ;-)
  6. Henry Smeets:
    1 mei 2024
    Wat een fascinerend avontuur, leuk om jullie ervaringen te lezen. Geniet nog van deze onvergetelijke momenten, het klinkt als een ‘warme’ gezinsreis vol ontdekkingen en zie uit naar jullie volgende verhalen….
  7. Leon Tobben:
    1 mei 2024
    Dank voor jullie leuke reacties!
    @ Jos : over 2 dagen gaan we naar Pnom Penn dan gaan we o.a. naar de Killing fields
    (Gevolgen rode Kmer) dus deze ervaringen komen nog😏

Jouw reactie