Dag 3: Boottocht naar Kompong Khleang

29 april 2024 - Siem Reap, Cambodja

We begonnen de dag om 7:30 uur met een lekker ontbijt bij het hotel. Om 8:30 uur werden we opgehaald met de tuktuk om naar de boot te gaan om de floating Village te bezoeken (het wordt ook wel het drijvende dorp genoemd). Onderweg zien we veel blije kinderen die zwaaien (heel aandoenlijk).

Voordat we aankomen bij de boot moeten we eerst een ticket kopen. Normaal gezien kan je ook op de boot stappen waar je het ticket koopt, maar in dit deel van het jaar niet in verband met de droogte. Er is bijna geen water om met de boot te varen op dat deel van het meer.

Dus vervolgen we onze weg een stukje verder waar we bij de Kompong Khleang aankomen (drijvende dorp). Hier laat de reisgids ons zien hoe de inwoners daar vis schoonmaken, rijgen en laten drogen. Hier zorgen de vrouwen voor. De mannen zorgen voor de vis door deze te vangen in het meer.
De vrouwen kijken ons verbaasd aan, we zijn blank en lijken op elkaar.

We vervolgen onze weg naar de boot. Waar we een boottocht maken door het drijvende dorp. Tijdens onze boottocht komen we een aantal keer vast te zitten, dit komt omdat het water er niet erg diep is, het maar ongeveer een 1/2 meter diep. Ook is het water is er erg vies… ik kan je vertellen dat het bruin is en lang niet zo helder water als bij ons in de zee/meer. Het water gebruiken ze namelijk om te zwemmen, wassen en voor toiletgang. Om te koken halen ze het water uit het meer en doen het in een grote ton, hier doen ze limoen gras in. Daarna roeren ze het 2-3 uur goed door, het vuil zakt naar beneden en vervolgens koken ze het water.

Een stuk verder het meer op zie je veel huizen die op het water liggen. Ze liggen ver van het dorp/stad vandaan. Je zou zeggen dat die inwoners dan toch beperkt leven, maar dit gaat al generaties lang zo. De reisgids vertelt ons dat er ook een soort ziekenhuis rondvaart om inwoners te vaccineren of te behandelen. De inwoners kunnen deze boot bellen indien ze hulp nodig hebben.

Na de boottocht komen we weer terug bij onze tuktuk waar we naar ons lunchplekje rijden. Het was best snikheet (gevoelstemperatuur 45 graden) in de tuktuk met de warme wind. Uiteindelijk na een langere tijd gereden te hebben in de tuktuk komen we aan bij het lunchplekje. Waar we heerlijk gegeten hebben.
Nadat we hebben gegeten, rijden we terug naar ons hotel nog +/- 40 minuten op het heetste van de dag haha.

Vanmiddag hebben we lekker in het hotel gechilt en even bijgekomen. Om half 6 gingen we naar de food market. Onze reisgids heeft ons in de ochtend al verteld wat voor soort voedsel we kunnen vinden. Ik kan je vertellen ik sla deze maaltijd maar even over. Je honger verdwijnt spontaan…

Eenmaal aangekomen bij de food market begint de markt meteen met meelwormen, sprinkhaan en krekels. De vraag van vandaag: Wie heeft/ hebben hier wat van geproefd?

Ook zijn er verschillende soorten fruit te zien op de markt. En nee het zijn geen appels of peren…. Haha. Maar ze verkopen er onder andere lychee met stekels, mangoustan. Jaa wij hebben het ook even moeten checken op internet.

We sluiten onze dag af bij het Khmer restaurant. Waar we lekker een pizza eten met friet (typisch cambodjaans😂) en rijst met beef. We kopen nog wat in de winkeltjes en gaan daarna terug naar het hotel.

Een indrukwekkende dag maar erg interessant. Tot de volgende keer!

Hieronder nog een paar weetjes van vandaag
- De huizen in Kompong Khleang liggen hoog in verband met het water. Namelijk 3 maanden van het jaar staat er water onder het huis. Op dit moment is het er droog.
- Bij laag water in het meer wordt er links van het meer rijst verbouwd en rechts groene bonen.
- Er zijn 175 Floating villages, sommigen wonen permanent en sommigen alleen in het seizoen.
- Bij overlijden houden deze mensen de begrafenis op de boot, bewaren het lijk in een zak tot het droogseizoen op het dak van de boot. In droogseizoen wordt het lijk gecremeerd.

Local food….Local food marketLunch onderwegKompong KhleangCambodjaanse familie bereidt de vis

1. Marga van Brakel:
    29 april 2024
    Op de vraag wie er wat van gegeten/geproeft heeft ik denk Leon en Danique.
  2. Pap en Mam Tobben:
    29 april 2024
    Waren de spikhanen krekels en meelwormen lekker???
  3. Kim de Kleijn:
    29 april 2024
    Leuk om jullie zo te volgen! Veel plezier nog!
  4. Iris:
    30 april 2024
    Hahaha ik zou het eten serieus overgeslagen hebben! Ik vermoed dat Leon wel wat heeft geproefd. Even voorproeven voor zijn dames.
  5. Leon Tobben:
    30 april 2024
    Ik was inderdaad de held💪 meelworm, krekel, kikker en een of andere zure vis-goedje. Van de krekel had ik trouwens nog een pootje tussen mijn tanden, en de zwarte kever heb ik overgeslagen😩
  6. Maria Ramaekers-Janssen:
    1 mei 2024
    Mij niet gezien om zoiets te eten en zie Manon dat zeker niet eten!! veel plezier

Jouw reactie