Dag 2: Siem Reap - Angkor Wat?

28 april 2024 - Siem Reap, Cambodja

Onze eerste echte dag in Cambodja start vandaag om 06.35 u uit bed voor het lekker ontbijt van 07.00 u.

Om 08.00 vertrekken we met 2 tuktuk’s richting het Angkor ticket-center, daar worden onze tickets op naam( en met foto ) gemaakt. En dan verder naar Angkor Wat, de 1e tempel die we bezoeken. Onze gids is in de Khmer tijd geboren in de jungle en vertelt dat hij in die tijd moest leven van vruchten en bladeren. Hij plukt een blad van deze plant om ons de zurige smaak te laten proeven. De smaak is inderdaad zurig maar niet vies. Hij vertelt  gepassioneerd over het ontstaan van de tempel, te beginnen hoe ze die zware stenen in “ yea ielleffen eight”  ( 1108) allemaal gestapeld zijn, indrukwekkend en dat allemaal met een bamboeboot, olifanten en heel veel slimme Cambodjanen. Ondertussen beklimmen we de tempel en stijgt de temperatuur naar 42 graden ( gevoelstemperatuur fotty-eight diegries) nondeju zeg het zweet zit niet alleen tussen mijn bilnaat. Als klap op de vuurpijl mogen we nog even  met een steile trap 70 meter naar de bovenste etage. Mooi uitzicht maar allez we moeten ook nog 70 meter terug over de steile trap( als je het al niet heet had, krijg je het nu wel)

@Udo: we hebben 55 vuilnisbakken gecheckt op een sticker van world2travel, het enige wat het me opgeleverd heeft is de vraag of ik aan het solliciteren was naar een baan bij Van Gansewinkel…. Waarschijnlijk worden de vuilnisbakken hier iedere week schoongemaakt en is de sticker verwijderd😉

Na de lunch vertrekken we naar de Ta Prohm Temple, hier zijn de bomen door de tempel gegroeid. Je waant je in een set van de Temple of Doom en verwacht dat Indiana Jones elk moment aan een liaan langs komt zwieren. Indrukwekkend hoe de natuur zijn werk heeft gedaan. Leuk detail: onze gids is een amateurfotograaf en heeft wat trucjes gegeven om leuke plaatjes te schieten met je  iPhone. (zie het resultaat)

Na deze tempel bezoeken we nog de Banteay Kdei Temple. Mijn hoofd zat toen al aardig vol historische lessen maar wat ik onthouden heb is dat deze tempel uit 49 torens bestaat en iedere toren aan 4 zijden het gezicht heeft van een koning (dit is al meer dan ik van mijn schoolcarrière heb onthouden). Je ziet door de jaren heen dat de tempels afwisselen hindoeïsme naar boeddhisme en weer terug. Met een beetje pech breken ze bij ieder geloof de helft weer af en mag een ander 100 jaar later weer alles opbouwen (werk hebben is werk houden). Maar zonder gekheid mij spreekt het Mehadeva boeddhisme het meeste aan: geloof in jezelf.
Om 15.30 u komen we moe, nat bezweet maar voldaan aan bij ons hotel. Een enerverende eerste dag, nu relax( koude douche) en vanavond nog ff met de TukTuk naar Old Market en een hapje eten.

Up to tomorrow.

Banteay Kdei tempel4 spots op 1 fotoTa ProhmIn het midden van het universumAngkor wat

1. Udo en Natasja:
    28 april 2024
    Het is weer heerlijk om te lezen. De prullenbak staat bij de uitgang links. De meeste lopen door het midden terug en jullie dus ook. Het was trouwens de 56 ste prullenbak hahahahah
    Als je iemand ruikt die naar zweet stinkt ben je dat meestal zelf en dan is 3 keer douchen per dag geen luxe.
    Wel fijn dat jullie zo een begeleider erbij hebben dat scheelt een hoop uitzoekwerk.
    Ik was in de veronderstelling dat Thomb Raider was opgenomen in plaats van indiana Jones, maar wat maakt het uit het is altijd leuk zo een oude filmset te bezoeken. Leuk geschreven Leon. Gisteren had Danielle geschreven geloof ik 🤣🤣.
    Erg mooie fotos
  2. Maria Ramaekers-Janssen:
    29 april 2024
    Wow wat een ervaring en wat een leuke foto's een compleet andere wereld
  3. Suzan & José:
    29 april 2024
    Vroeg uit de veren daro maar dan heb je ook wat. Sjiek! Mooie kodakskes, dus kom maar door met die iPhone trics. Volgens mij zagen jullie dubbel ;-)
  4. Opa en oma Ruijters:
    29 april 2024
    Leuk geschreven verhaal.. staat jullie goed die kleuren.. 💋van ons..
    opa en oma Ruijters
  5. Petra:
    29 april 2024
    Erg leuk om jullie weer te volgen!!
    Vroeg uit de veren …heel goed want je weet: “alleen ‘s morgens kun je de dag langer maken” 😂
    Geniet volop van al het moois daar en elkaar !!
  6. Robin:
    Lekker die 42 graden!! Geniet ervan ❤️
  7. Pap en Mam Tobben:
    29 april 2024
    Leuk verhaal,wat doen jullie veel nieuwe ervaringen op😄 geweldjiggg

Jouw reactie